Categorie: , ,

De opkomst van de fietskoerier in de stad

Fietskoerier Deventer

Adri Ros – Wie over goede fietsbenen beschikt, heeft de komende jaren werk voor het oprapen. Het aantal bedrijven en burgers dat fietskoeriers gebruikt, groeit snel. Mede onder invloed van de groeiende verkopen via internet. En de fietskoerier kan uitbreiden met vrachtfietsen, om grotere en/of zwaardere ladingen te vervoeren. De kinderziekten zijn overwonnen, de sector heeft zich bewezen en de acceptatie komt op gang.

Uit een aantal studies blijkt dat minstens een kwart van het post- en vrachtverkeer in de stad over een paar jaar door vrachtfietsen kan gebeuren. Met de komst van grote vrachtfietsen met elektrische trapondersteuning waarvan nu de eersten op straat verschijnen. Met de bouw van verdeelcentra (Zie Binnenstadservice en Cargohopper) tussen snelweg en stad, voor de omslag van vracht uit de vrachtwagens naar de vrachtfietsen.

De positieve maatschappelijke en ecologische gevolgen van de vervanging van bestelwagens door vrachtfietsen zijn groot: een aanzienlijke energiebesparing, minder fijnstof vervuiling, minder lawaai, meer plaats op de weg, minder files minder CO2-uitstoot, minder ernstige ongelukken. Kortom een veel aangenamere en gezondere stad.

Net zoveel economische als ecologische en sociale voordelen

Maar daar blijft het niet bij. Er zijn net zoveel economische als , ecologische en sociale voordelen. Goederentransport maakt overdag een groot deel uit van het totale wegverkeer in binnensteden. De “laatste kilometer” is één van de duurste, minst efficiënte delen van de gehele logistieke keten. Dat komt omdat het verkeer in de stad (veel remmen, optrekken en stilstaan) tot het hoogste brandstofverbruik leiden en meeste tijd kost. Maar ook omdat de bestelwagens en vrachtwagens vaak zeer kleine en lichte goederen transporteren: de lading weegt meestal minder dan 100 kilo en is kleiner dan 1 kubieke meter.

Neem nu de vrachtfietsen: In de stad zijn ze even snel of sneller omdat ze minder last hebben van verkeersopstoppingen en omdat ze vaak snellere routes kunnen nemen. Autovrije straten, bijvoorbeeld, steegjes, of een filevrij fietspad. Omdat ze minder kwetsbaar zijn voor opstoppingen,  zijn vrachtfietsen stipter en dus betrouwbaarder dan bestelwagens. En mogen ze overal laden en lossen, en dat 24 uur per dag.

98 procent goedkoper

Urban Arrow – elektrische Cargo Bike uit Amsterdam

Ten tweede zijn vrachtfietsen veel goedkoper dan bestelwagens of andere voertuigen met verbrandingsmotor, zowel in aankoop als gebruik. Een doorsnee vrachtfiets kost maximum 3.000 euro, de grootste vrachtfietsen met drie of vier wielen en een elektrische trapondersteuning ongeveer 7.000 tot 10.000 euro. Voor de aankoop van een bestelwagen ben je makkelijk 20.000 euro kwijt.

De bestelwagen verbruikt brandstof, de vrachtfiets niet. Bovendien ligt het brandstofverbruik in de stad veel hoger dan op de autosnelweg, zodat de besparing relatief groot is. Daarbij wordt ook bespaard op verzekeringen, belastingen, onderhoud, parkeerkosten en keuring. Alles bij elkaar is een vrachtfiets per afgelegde kilometer tot 98 procent goedkoper dan een bestelwagen…

Europese Vrachtfiets Federatie

De Europese Commissie financierde “CycleLogistics“, een project dat liep van mei 2011 tot april 2014 en de mogelijkheden van vrachtfietsen in 12 Europese steden (waaronder Brussel en Utrecht) bestudeert. Hieruit is de CycleLogistic Federation voortgekomen. De bedoeling van de Federatie is het ontwikkelen en helpen implementeren van strategieën om zo veel mogelijk vracht binnen de Europese  steden van fossiel aangedreven voertuigen naar vrachtfietsen en dergelijke voertuigen te krijgen, al dan niet met elektrische trapondersteuning.  Daarnaast wil het zakelijke of sociale ondernemingen steunen,  die gebruik willen gaan maken van vrachtfietsen in hun bedrijf. Zij organiseren onder andere een jaarlijks International Cargo Bike Festival. Afgelopen jaar was die in april te Nijmegen.

Internationaal Vrachtfiets Festival 2014 in Nijmegen

Op het International Cargo Bike Festival in Nijmegen was de nieuwste vrachtfiets technologie te zien. De markt voor vrachtfietsen boomt, was het algemene gevoel. Er worden steeds meer voertuigen verkocht en er wordt volop geïnnoveerd. Meer en meer voertuigen hebben elektrische trapondersteuning, en er zijn nu ook vrachtfietsen die in de bochten mee overhellen. Het stuurmechanisme wordt verbeterd, door inspiratie te halen bij motorfietsen en auto’s. Lees meer op LowTech magazine over  ‘De vrachtfiets anno 2014 en eerder in “Vrachtwagens met trappers” (2008) en “Europa zoekt vrachtfietsers (m/v)” (2012).

 Leveranciers van vrachtfietsen zijn o.a.

Fietskoeriers zijn o.a.

  1. Amsterdam: http://www.superspoed.nl/
  2. Amersfoort:  http://www.2wielkoeriers.nl/
  3. Arnhem: http://cycloon.eu/
  4. Breda: http://www.pijlsnelkoeriers.nl/
  5. Dalfsen: http://cycloon.eu/
  6. Den Bosch: http://www.shortcut-fietskoeriers.nl/
  7. Den Haag: http://www.fietsxpress.nl/
  8. Delft: http://www.fietsxpress.nl/
  9. Deventer: http://cycloon.eu/
  10. Deventer: http://fietskoerierdeventer.nl/
  11. Eindhoven: http://www.tourdeville.nl/
  12. Enschede: http://www.msg-fietskoeriers.nl/
  13. Groningen: http://cycloon.eu/
  14. Heerlen: http://www.parkstadfietskoeriers.com/
  15. Helmond: http://www.demarragefietskoeriers.nl/
  16. Kampen: http://cycloon.eu/
  17. Maastricht: http://www.demarragefietskoeriers.nl/
  18. Meppel: http://cycloon.eu/
  19. Nijmegen: http://www.fietsdiensten.nl/
  20. Nijmegen: http://www.velocity.nl/
  21. Nijmegen: http://cycloon.eu/
  22. Rotterdam: http://www.rotterdamsefietskoerier.nl/
  23. Tilburg: http://www.bikekoeriertilburg.nl/
  24. Sittard: http://www.demarragefietskoeriers.nl/
  25. Utrecht: http://www.fietskoerier.nl/#
  26. Zwolle: http://www.cycloonfietskoeriers.nl/

Daarnaast zijn enkele grote bedrijven ook begonnen met fietskoeriers te werken zoals DHL , TNT en Service Right.

 Met grote dank aan Kris de Dekker en Low Tech Magazine

zp8497586rq

1 gedachte over “De opkomst van de fietskoerier in de stad”

Reacties zijn gesloten.