Categorie:

Volop zonnepaneelprojecten in 2012

Zonnepaneelprojecten als Zonnehoven van TT Deventer en Wij Willen Zon van Urgenda krijgen volop navolging. Een heuse golf aan burgerinitiatieven en inkoopcollectieven organiseert dit jaar overal in ons land de aankoop en installatie van zonnepanelen. Bovenal nemen zij de voorlichting en werving van nieuwe deelnemers op zich. Zonnepaneelbedrijven maken daar dankbaar gebruik van waardoor lagere prijzen en goede dienstverlening prima onderhandelbaar worden. Lokale PV-initiatieven worden ook met open armen ontvangen bij gemeenten en lokale fondsen. En de belangstelling van de burger overtreft voortdurend de verwachtingen.

Enkele interessante projecten waar je je bij kunt aansluiten of ter voorbeeld kunt nemen in 2012 zijn:

‘Zonnekracht’

van Nudge – consumenten samen voor een duurzaam Nederland. Een ‘buurtburgemeester’ in een wijk is aanspreekpunt voor een PV-project. Samen met buurtgenoten worden plannen ontwikkeld. Nudge helpt door mensen bij elkaar te brengen, kennis te delen, buurtburgemeesters te trainen, experts aan te bieden en een toolbox met allerlei communicatiemiddelen en achtergrondinformatie. Momenteel zijn er al 133 buurtburgemeesters actief.

Ideaal voor samenwerking met TT zoals Inge Kouw bewijst, die op 28 februari start in Eindhoven.

‘Zon zoekt Dak’

van Natuur & Milieu in samenwerking met ASN-bank. Een landelijk project waaraan dus iedere particulier kan meedoen. Aangeboden worden twee standaardpakketten zonnepanelen van 5 en van 8 panelen, respectievelijk voor € 3.231 en € 4.705. Inclusief installatie en BTW. Het pakket van 5 panelen kostte een jaar gelden nog € 900,= meer… Uitbreiding met meer zonnepanelen is mogelijk. Vandaag zag ik de teller van de offertes van 1.490 naar 1.579 gaan. Animo genoeg!

‘Solarblitz’

Een mooi voorbeeld van een lokale, collectieve inkoop-actie zonder subsidie, is de Solarblitz van TT Zutphen. De opzet is eenvoudig: we delen onze kennis en ervaring aan de hand waarvan iedereen een goede inschatting kan maken en een gefundeerde beslissing kan nemen over al dan niet meedoen. Iedereen die mee wil doen, kan zich vrijblijvend inschrijven voor deelname. Op basis van deze aantallen panelen vragen we meerdere leveranciers een aanbieding te doen. Gezamenlijk maken we hier een keuze uit en volgt een definitieve offerte aan elke deelnemer afzonderlijk. Pas als deze getekend is, ontstaat er een verplichting.

Het filmpje hieronder geeft een indruk van organisatie en aanpak: een sfeerbeeld van de beslisavond, afgewisseld met flitsen van interviews met deelnemers en organisatoren.

‘123Zonne-energie’

123zonne-energie is een initiatief van Vereniging Eigen Huis waarmee zij de inkoopkracht van haar leden bundelen en verschillende leveranciers tegen elkaar laten bieden voor de laagste prijs. Ook niet-leden kunnen meedoen!

Inmiddels hebben 10.000 mensen zich ingeschreven, een enorm succes, en is de inschrijving gesloten. In mei 2012 organiseert Eigen Huis weer een ronde waarvoor je je nu al kan inschrijven. Daarbij wordt je vrijblijvend op de hoogte gehouden en op reservelijst van de huidige zonnepanelen-inkoop geplaatst. Mochten er minder dan 2.500 inschrijvers het bod accepteren, dan krijg je alsnog de kans om gebruik te maken van het winnende aanbod.

Update 2020: 123 zonne-energie heet nu: https://www.eigenhuis.nl/collectieve-inkoop-zonnepanelen#/

1 gedachte over “Volop zonnepaneelprojecten in 2012”

  1. Geachte dame/heer,

    Met interesse las ik het artikel ‘Volop zonnepaneelprojecten in 2012’, vandaar dat ik mijn vraag graag aan u voorleg:

    Ik heb zelf meer dan 10 jaar ervaring in het werven van donateurs en klanten in het bedrijfsleven in onze regio en merkte dat er binnen de meeste bedrijven een grote behoefte is aan telefonische werving/verkoop.

    Dit heeft mij doen besluiten om een ‘groen servicecenter’ op te zetten. Hiermee denk mij te hebben gericht op een veelbelovende niche in de markt en mij onderscheid mij van reguliere callcenters. Mijn ex-werkgever (grondlegger van een groot virtueel callcenter) staat geheel achter mijn ideeën en stelt mij zijn kennis en expertise ter beschikking. Dat betekent ook dat ik voor grote projecten tevens een beroep kan doen op de telemarketeers die bij hem in dienst zijn.

    Graag zou ik weten of er binnen de zonnepaneel projecten behoefte is aan telefonische werving. De ervaring leert namelijk dat alleen schriftelijke informatie (mailing) meestal weinig respons oplevert, maar dat dit een prima middel is om mensen ‘op te warmen’ om hen vervolgens over de drempel te halen via telefonische acquisitie.

    Bij voorbaat dank voor uw reactie.

    Hartelijke groet,

    R-event
    Regina van den Broek

Reacties zijn gesloten.