Voor (gast) docenten in het voortgezet onderwijs of het mbo hebben we een les ontwikkeld om met een klas aan de slag te gaan met de thema’s van de Transitiebeweging. De les omvat uitleg over:
- Transitie theorie*
- Burgerinitiatieven
- Praktijkoefening met de leerlingen/ studenten
De praktijkoefening kan in een les worden uitgevoerd, maar er is meer mee mogelijk. Er wordt een beroep gedaan op de creativiteit van de leerlingen/ studenten om in hun buurt aan de slag te gaan. In een leesuur kun je deze oefening als voorbeeld uitvoeren. Maar door de leerlingen/ studenten er een écht vervolg aan te geven in de lokale omgeving en ze ook in de praktijk iets te laten doen, heeft de les meervoudige impact: de leerlingen/ studenten leren beter omdat het gaat om een project dat ze interesseert. Ze kunnen iets uitvoeren, waardoor theorie en praktijk meer verbonden wordt en het leerrendement meestal hoger is en waar ze ook de meerwaarde van zien voor de lokale gemeenschap. Die laatste plukt gelijk de vruchten en er ontstaat een betere verbinding tussen de school en de wijk.
Het materiaal
In de download zitten twee documenten:
- Een powerpoint presentatie met slides die je direct in de klas kunt gebruiken. We hebben onder elke slide in de notitie een korte uitleg gegeven wat je bij die slide kunt bespreken.
- Een theoretisch kader dat jou als docent voorziet van wat extra theorie. Dit helpt je om de les voor te bereiden en voorziet in wat extra kennis bij eventuele vragen. Ook bevat het een uitgebreide toelichting op de praktijkoefening met tips hoe je een Open Space kunt organiseren met de klas.
Download de powerpoint Download theoretisch kader
We wensen je heel veel plezier met deze lesmaterialen. Mocht je nog vragen hebben of aanvullingen, neem dan contact op met ons. Wat helemaal geweldig zou zijn is als je ons laat weten hoe het materiaal je bevallen is.
We stellen het materiaal gratis ter beschikking, maar mocht je er blij mee zijn en onze stichting willen ondersteunen, dan kan dat natuurlijk!
Steun Transitie Nederland* de theorie is mede gebaseerd op het wetenschappelijke werk van Erasmus University Rotterdam (DRIFT)