Categorie: , , , , , ,

Toekomstvisie van TT Castricum op 2025

Er wordt in Castricum veel gesproken over ‘De Vier Spoorvarianten‘, omdat er in de toekomst meer treinen zouden gaan rijden en daardoor de spoorbomen vaak naar beneden zijn. De plannen kenmerken zich door hun focus op een lokaal probleem voor automobilisten die vaak en langdurig voor de spoorwegovergang moeten wachten. De plannen kosten ook veel geld – geld dat er niet is in de gemeente.

Transition Town  Castricum miste in de gepresenteerde oplossingen echter een realistische toekomstvisie. Een eeuwig groeiend aantal auto’s is niet reëel en daarom komen we met een eigen visie – een vorm van visioning…

Stel je eens voor, Castricum…

…15 april 2025…

Het is 15 april 2025 en de spoorbomen zijn naar beneden. We zien – op 1 auto na – een lege rijbaan en in de andere richting wacht een kleine vrachtwagen geduldig tot de spoorbomen omhoog gaan. Fietsers fietsen gemakkelijk door de fietserstunnel onder het spoor naar de andere kant. Castricum is al jaren geleden een veerkrachtige, zelfvoorzienende gemeente geworden.

…tweede dorpslandbouwcoöperatie…


Juist het jaar ervoor is de tweede dorpslandbouwcoöperatie gestart. En dit eerste jaar was de opbrengst gelijk al ruim voldoende voor alle bewoners binnen de dorpskernen. Jong en oud hebben aan het eind van de oogst meegewerkt om de overschotten te conserveren tot heerlijke jams en chutney’s. Ook de lokale interieurfabriek – één van de eerste Cradle-to-Cradle fabrieken in Noord Holland – heeft een goed jaar achter de rug en prachtige innovatieve ontwerpen staan in menig Castricumse woning te pronken.

…achttien zonnecentrales…


De ontwikkeling van de elektrische fietsen is de laatste tien jaar enorm hard gegaan. Door de lage energieprijzen van de inmiddels achttien Zonnecentrales in Castricum, Akersloot en Limmen werden ze hier zeer populair. En doordat de benzineprijzen maar bleven stijgen, zagen we sinds 2015 een gestaag dalende vraag naar auto’s, ook in de gemeente Castricum. Al snel kwamen er minder gezinnen met twee auto’s, en de laatste jaren is het bezit van een eigen auto helemaal geen vanzelfsprekendheid meer.

…delen de auto met de buurt…

Steeds meer mensen delen de auto met de buurt en al 8 jaar geleden is de gemeente begonnen om van parkeerplaatsen sp

eelvelden en stadstuinen te maken. Op late zomeravonden wordt in iedere straat in het dorp met buren lang buiten nagepraat, worden samen maaltijden gegeten en muziek gemaakt.

…continue vraag naar vakmensen…

Door de gestegen lokale bedrijvigheid is er weer veel werkgelegenheid in het dorp zelf en er is een continue vraag naar vakmensen. Lang reizen naar het werk is al een aantal jaar de uitzondering op de regel.

…eerste met trapkracht aangedreven bus…

Natuurlijk blijft toerisme een bron van lokale inkomsten. Vanwege het opraken van goedkope olie zien we dat nog maar weinig bezoekers met de auto komen. Het openbaar vervoer is het belangrijkste vervoersmiddel geworden en op loopafstand van het station is de laatste vijf jaar door veel dorpsbewoners hard gewerkt aan een duurzame, toeristische trekpleister.

Iedere keer als de spoorbomen dalen, wordt een nieuwe lading toeristen aangevoerd. Als de spoorbomen weer omhoog gaan, worden andere toeristen met een glimlach op het gezicht door de eerste met trapkracht aangedreven bus naar het strand gebracht.

…gezonder door de schone lucht…

Waar in 2012 alleen nog aan de voorzijde van het station een bushalte was, is vlak daarna besloten om aan beide zijden van het station een busplatform aan te leggen. De bussen hoeven het spoor niet meer te kruisen. Dit overstappunt heeft bovendien een gunstig effect gehad voor de lokale middenstand. Als je met de elektrische bus onderweg bent, kun je genieten van de diversiteit in het landschap en je kunt soms vogelsoorten zien, waarvan eerder was gedacht dat ze waren uitgestorven in Nederland. Doordat er bijna geen auto’s meer rijden, voelen mensen zich gezonder door de schone lucht.

Hondenkar bij een spoorwegovergang in de omgeving van Soesterberg. Links in het landschap een windmolen. Het vliegtuig boven het spoor wordt bestuurd door de Franse vliegenier Vidart op zijn Europese rondvlucht, -kort nadat hij vliegveld Soesterberg heeft verlaten op weg naar Breda. Soesterberg, 1911. [De foto is mogelijk een fotomontage, waarbij het vliegtuig met behulp van een ander negatief ingemonteerd is]

…Weet je nog…

Soms zeggen we nog wel eens tegen elkaar … “Weet je nog dat we in 2012 bijna hadden besloten om miljoenen euro’s uit te geven aan een tunnel bij het spoor?”. De meeste Castricummers zijn dat gelukkig allang weer vergeten. Maar soms vraagt iemand zich nog wel eens af hoe Castricum z’n eigen ambulancepost heeft weten te regelen in tijden dat andere gemeenten in Nederland bezig waren met tunnels en asfalt. Tsja, dat was een sterk staaltje vooruitkijken.

Met dank aan Maarten Nijman
en Transition Town  Castricum

zp8497586rq

1 gedachte over “Toekomstvisie van TT Castricum op 2025”

Reacties zijn gesloten.