Categorie:

De paradox van energie-efficiëntie – Lowtech

Nu televisies in de huiskamer niet nog groter kunnen worden, duikt de breedbeeldtelevisie op in het landschap. Digitale reclameborden zijn een buitenkans voor adverteerders en reclameverkopers. De LED-schermen tonen geanimeerde advertenties die geen enkele consument kan negeren, wegzappen of uitschakelen. Digitale billboards hebben schermafmetingen tot 100 vierkante meter, soms meer. Het energieverbruik is even spectaculair, ondanks (of dankzij?) het gebruik van energie-efficiënte technologie.

Lowtech Magazine presenteert hiermee het zevende artikel over de paradox van energie-efficiëntie. Net als Transition Towns,  stelt LTM dat de komst van een energie-efficiënte technologie meestal niet tot minder energieverbruik leidt. Dat komt omdat zuiniger technologie dikwijls nieuwe mogelijkheden of toepassingen met zich meebrengt, die het energieverbruik opnieuw verhogen. De televisie is daarvan een goed voorbeeld. Hoewel een LCD-televisie per vierkante centimeter schermoppervlak zuiniger is dan een klassieke beeldbuis, bracht de komst van de technologie geen zuiniger televisietoestellen met zich mee. De vooruitgang in energie-efficiëntie werd in plaats daarvan omgezet in steeds grotere beeldschermen.

Lowtech Magazine geeft ons sprekende voorbeelden dat enkel de focus op energie-efficiëntie, niet zalig makend is in het verlagen van het  energieverbruik. Echte duurzaamheid vraagt hoe dan ook het ombuigen van het groei-dogma naar mindering van zinloze en/of vervuilende productie. Een koers die echter niet graag gevaren wordt door de kapiteins van de industrie en hun vertegenwoordigers in de politiek.

Lees verder op Low Tech Magazine >> Paradox van de energie-efficiëntie