Hoe bereid je jongeren voor op een toekomst die radicaal anders is dan het heden? We kennen de uitdagingen (klimaat, biodiversiteit, economische en sociale crisis, …), maar wat kun je jouw leerlingen of studenten dan het beste meegeven? Daarvoor hebben we een lesbrief ontwikkeld voor het voortgezet onderwijs / mbo. De les past goed bij vakken als maatschappijleer of burgerschap, maar het kan ook als los project met een klas uitgevoerd worden als onderdeel van een practicum of onderzoeksvaardigheden.
Veerkracht en transitie-tools
Als docent wil je graag jouw leerlingen voorbereiden op een onzekere toekomst. Het is lastig om nu al de oplossingen te bedenken en mee te geven aan jongeren. Wat we beter kunnen doen is ze de transitievaardigheden meegeven, zodat zij in staat zijn om zelf aan de slag te gaan met de complexiteit. In deze les oefenen jongeren met het bedenken van projecten in hun lokale omgeving. Ze krijgen de basis van de transitie-theorie mee en ontwikkelen vaardigheden door te oefenen met de werkvorm ‘Open Space’.
Als docent krijg je naast een kant-en-klare presentatie ook extra theorie en uitleg van de oefening mee in een theoretisch kader. Je kunt dus snel aan de slag met deze praktische les. Je kunt de les aanpassen aan het niveau van jouw klassen. Het ontwerp is afgestemd op mbo, of havo/vwo onderbouw.
Ben je zelf geen docent, maar ken je wel mensen die in het onderwijs werken? Deel dan de link naar deze lesbrief.